Emissieloze zone in Alphen aan den Rijn: Innovatie of onrealistisch?
De gemeente Alphen aan den Rijn heeft aangekondigd een emissieloze zone in te voeren, vanaf juli 2026. Maar wat houdt zo’n zone precies in?
Volgens de gemeente zal het gaan om een gebied waar alleen zakelijke bestel- en vrachtvoertuigen zijn toegestaan die geen schadelijke stoffen uitstoten, zoals elektrische of waterstofauto’s. Het doel is een schonere, leefbaardere stad te creëren. Dit lijkt een nobel streven, maar er zijn enkele vraagtekens bij deze plannen, die momenteel vooral een lijn op de kaart zijn.
Wat is het probleem?
De eerste vraag die opkomt is: welk probleem probeert de gemeente op te lossen met deze emissieloze zone? Tot nu toe is er geen acuut probleem gespecificeerd in de gemeentelijke besluiten. De gemeente claimt echter dat de zone de luchtkwaliteit zal verbeteren en de leefbaarheid zal verhogen. Concreet bewijs ontbreekt, behalve een verwachte afname van CO2-uitstoot.
CO2-uitstoot en de impact
De zone richt zich voornamelijk op het verminderen van CO2-uitstoot. Feitelijk bestaat de lucht op aarde voor slechts 0,04% uit kooldioxide (CO2). Volgens het Nederlandse Klimaatakkoord draagt mobiliteit 23% bij aan de totale uitstoot van broeikasgassen. Dat betekent dat verkeer slechts 0,0092% van de totale CO2-uitstoot voor zijn rekening neemt, ook binnen onze gemeente. De totale kosten voor de invoering van de emissieloze zone van 2023 tot 2050 worden geschat op € 47.502.900.
De kosten en verplichtingen
De voordelen van de zone worden gepresenteerd als een schonere en leefbaardere stad. Echter, naast de gemeentelijke investering moeten ook de ondernemers in de zone investeren in voertuigen die voldoen aan de nieuwe eisen. Volgens het Klimaatakkoord krijgen ondernemers vier jaar om deze overstap te maken. Er is een subsidieregeling voor maximaal € 5.000 per bedrijfsauto, die loopt tot 31 december 2024. Elektrische bedrijfsauto’s kosten echter tussen de € 30.000 en € 60.000, wat een aanzienlijke uitgave vormt voor kleine ondernemers.
Uitvoerbaarheid en infrastructuur
Een ander punt van zorg is de beschikbaarheid van elektriciteit, de energiebron voor de duurzame voertuigen. Er is momenteel een tekort aan elektriciteit, bekend als netcongestie. Dit betekent dat de vraag naar elektriciteit groter is dan wat het net kan leveren. Hoe realistisch is het dan om een zone te implementeren als er niet voldoende elektriciteit beschikbaar is voor het opladen van de bedrijfsvoertuigen?
Toekomstige ontwikkelingen
Tijdens de bespreking van de kadernota heeft de wethouder laten weten dat de huidige emissieloze zone een stap is in de richting van een toekomstig verbod op álle voertuigen met fossiele brandstoffen.
FVD voelt niets voor een emissieloze zone omdat wij niet willen dat inwoners straks geen keuzevrijheid meer hebben qua persoonlijk of zakelijk vervoer.